Magnum Stories – Questions?

Magnum Stories. Voor zijn volume en de hoeveelheid foto’s een zeer betaalbaar boek. Gekocht in het Fotomuseum in Rotterdam bij de Koudelka expositie.
Vele Magnum fotografen krijgen het woord in dit boek, en vertellen over het vertellen van een verhaal met foto’s, en wat hen motiveerde.

Wat blijft hangen:

  • De meeste fotografen in dit boek zijn gedreven naar de fotografie door “iets”, dat ze allemaal maar moeilijk in woorden kunnen vatten. Omdat er geen geld te verdienen is in de fotografie, vandaag de dag al helemaal niet meer, maar vroeger ook al niet, spat deze drive van de pagina’s.
  • Zonder uitzondering hebben de fotografen een enorme hang naar vrijheid en onafhankelijkheid. De beste foto-assigment is de assignment die ze een vaag beschrven opdracht meegeeft, en veel vrijheid om deze in te vullen. En een fatsoenlijk, mar niet exorbitant bedrag om van rond te komen.
  • De Magnum fotografen lijken het beste werk te leveren als ze weinig kaders hebben, en een redelijke vrijheid.
6161mmrwwnl
Iemand als Hurry Gruyaerdt springt er totaal uit, met zijn fotos van TV beelden. En natuurlijk Martin Parr met zijn verzadige beelden van roze taartjes.
Het boek beschrijft het verhaal van Magnum, maar toch is het ook …. een boek dat voor de groot deel de geschiedenis van de fotografie beschrijft. De dagen van zwart/wit beelden uit oorlogsgebieden zijn voorbij. Daar hebben we tegenwoordig live-verslaggeving voor via videobeelden gemaakt met mobiele telefoons en andere apparaten.
De vraag die daarom blijft hangen als je dit boek bekijkt, is hoe de fotografie zich kan onderscheiden in tijden van overmaat aan video en andere media.
Als het technologisch is geworden live beelden te streamen, waarom zou je dan naar een serie stills kijken?
Het interessante is dat dit boek hierop een impliciet een antwoord geeft.
Capa en Cartier-Bresson zijn dood. En zelfs fotografiegrootheden als David Hurn lijken niet meer bij het hedendaagde Magnum te passen.
De toegevoegde waarde van de fotografie is verschoven. Soms naar de artistieke kant, soms naar het meer formeel documenteren, soms meer persoonlijk geworden, soms naar het fotoboek.
Een foto moet een beeld laten zien dat met een andere media niet kan worden gemaakt.
Een video wordt gemaakt om het weergeven van de bewegende beelden, om de inhoud van hetgeen wordt opgenomen.
De video beantwoord een vraag. De video zelf vertelt waarom deze video tot stand is gekomen.
Een foto wordt gemaakt omwille van het beeld.
De foto stelt een vraag. De vraag: waarom is deze foto genomen?
De kijker moet er zelf achter zien te komen wat het antwoord is op deze vraag.
In het boek zie je Magnum verschuiven, van Stories naar Questions.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s